En kort nyhedsoversigt, med nyheder fra forskellige kilder. Nyhederne er ikke traditionelt organiseret, men det er fordi de primært bruges i min ugentlige radioudsendelse på VibeFM.
Organiseringen sker i stedet ved brug af tags, og det er derfor ikke utænkeligt at du vil støde på tags der ikke umiddelbart giver mening.
Det betyder også, at jeg ikke nødvendigvis bruger meget energi på det seneste terrorangreb, eller hvad andre medier nu lige måtte vælge at prioritere højt.
Jeg har dog valgt alligevel at gøre min nyhedssamling tilgængelig, i håbet om, at andre også kan få fornøjelse af dem." itemprop="description"/>

Klimaforandringer, forurening og miljøzoner har gjort livet surt for dem, der kan lide at lade bagdækkene gå op i røg ved lyskrydset. Det har aldrig været mere politisk ukorrekt at brænde olie af, og trods tilkomsten af ganske habile alternativer uden en oliebrænder under kølerhjelmen, er der lang vej til en løsning.

Selv i en hurtig elektrisk Tesla går det nemlig stadig ud over fire almindelige dæk, når man trykker pedalen i bund - og de består af cirka 80 procent olie. Et problem, den franske dækproducent Michelin nu vil til livs. Og løsningen, som man er nået frem til, er overraskende nok at skifte olien ud med træ.

Det kunne umiddelbart lyde, som om man er blevet enige om at sætte bilindustrien et par hundrede år tilbage og genindføre diligencerne. Men det er ikke helt sådan, det skal forstås. I stedet vil dækgiganten bruge affaldstræ og træflis fra savværker til at udvikle elastisk plastik, også kendt som elastomere.

Dækkene vil stadig have stort set samme opbygning, men den elastiske plastik skal erstatte de dele af dækket, der i dag indeholder olie. Til gengæld beholder det nye trædæk samme indhold af gummi, da dette som bekendt også stammer fra naturen. Michelin håber at kunne vise det første trædæk i 2020.

Det nye dæk bliver miljørigtigt på en anden måde, end vi kender det. Et økodæk defineres i dag som et dæk med lavere rullemodstand, der af denne grund kan spare bilisten en god brændstof i løbet af sin levetid. Det er dog endnu uvist, om Michelins kommende dæk også vil blive et økodæk i klassisk forstand.