En kort nyhedsoversigt, med nyheder fra forskellige kilder. Nyhederne er ikke traditionelt organiseret, men det er fordi de primært bruges i min ugentlige radioudsendelse på VibeFM.
Organiseringen sker i stedet ved brug af tags, og det er derfor ikke utænkeligt at du vil støde på tags der ikke umiddelbart giver mening.
Det betyder også, at jeg ikke nødvendigvis bruger meget energi på det seneste terrorangreb, eller hvad andre medier nu lige måtte vælge at prioritere højt.
Jeg har dog valgt alligevel at gøre min nyhedssamling tilgængelig, i håbet om, at andre også kan få fornøjelse af dem." itemprop="description"/>

Efter en årrække på lavt blus ser salget af elbiler i Danmark ud til at eksplodere. Siden årsskiftet er der solgt og leveret 611 elbiler i Danmark. Det er næsten seks gange flere end sidste år, hvor der i samme periode blev leveret 103 elbiler til danske kunder. Det er to bilmodeller, der står for broderparten af salget: koreanske Hyundai Kona Electric og amerikanske Tesla Model 3.

Især salget af Teslas såkaldte ’folkemodel’ – den koster minimum 438.000 kroner, så helt folkelig er den ikke – er steget kraftigt uge for uge, siden den blev lanceret i starten af februar, og Tesla har leveret mere end 100 biler de seneste 15 dage.
Hyundai Kona er ovre i den mere pragmatiske afdeling til noget, der ligner halv pris.

»Det er utrolig glædeligt, at der endelig er kommet gang i salget, og det tror jeg kan tilskrives den ro om afgifterne, som blev besluttet sidste år, hvor man forlænger afgiftsfritagelsen med to år«, siger Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance. Afgifterne på elbiler er lave: nul kroner på de første 400.000 kroner, derefter en afgift på 20 procent.

Tallene, som De Danske Bilimportører har trukket til Politiken, dækker kun levering: Der kan være solgt langt flere.